Autor stránek

Autor stránek

Správcem webu je Jožka

Ve všem dělej druhým to, co chceš, aby oni dělali tobě.

18. 9. 2010 X. Dny NATO Ostrava

Úvodní akcí Tygří smečky v novém školním roce se stala návštěva Dnů NATO na letišti v Ostravě. Z Brna nás vyrazilo na sever celkem osm. Z toho dva Tygři, tatínek jednoho z nich, dva vedoucí Tygrů, sestra jedné z nich, nu a konečně jeden bývalý vedoucí a jeho partnerka.:o) Cesta vlakem do Studénky byla pohodlná, v posledním vagónu soupravy patřilo jedno kupé jen nám. Na jedné z našich zastávek stál i transport 7. mechanizované brigády z Hranic se sedmi tanky T-72M4 CZ. První setkání s armádou tak přišlo nečekaně brzy. Trochu vzruchu přinesla rovněž napěťová výluka v jednom úseku, kdy nás musela zezadu tlačit dieselelektrická lokomotiva řady 749 „Zamračená". Mladému strojvůdci jsme s chutí zamávali, avšak náš rychlík „Radegast" nabral zpoždění. Ve Studénce nás čekalo další překvapivé setkání. Tentokráte šlo o filmového režiséra Zdeňka Trošku, který o den předtím dokončil natáčení nové pohádky „Čertova nevěsta". Jinak stála Studénka spíš za houby, a to díky již tradičně nezvládnuté kyvadlové dopravě firmy Veolia. Jakmile jsme se dostali do autobusu, tak už to bylo fajn, ovšem než se nám to povedlo, stálo nás to 45 minut tlačenice.

Dny NATO jsou akcí nekomerční a tedy zdarma. Bylo neuvěřitelné, kolik techniky a programu dokázali organizátoři zajistit! Brzy jsme zjistili, že obejít všechno se za jediný den prostě nedá stihnout. Na úvod jsme pohrdli projížďkami v polských terénních Humvee s tím, že se k nim vrátíme později (nestalo se). Chvíli jsme se zdrželi u dynamické ukázky zásahů vojenských služebních psů a pak již zamířili k leteckým stojánkám. Cestou jsme se také stavili u stánků s občerstvením, kterých zde bylo oproti loňsku obrovské množství. Vyzkoušeli jsme čínské nudle (Jožka, Milan, Vojta), kebab (Jožka) i bramboráky (Tomáš). Bylo to dobré, jen Jožka rozmlsaný z Izraele ohrnoval nos nad českými džusy.

Po jídle jsme se rozdělili do menších skupinek. Na letecké stojánce vedly první naše kroky ke klenotu mezi letadly, obřímu americkému bombardéru B-52H Stratofortress. V televizi večer hlásili, že se dovnitř tohoto letounu dostali pouze reportéři, ale to nebyla pravda. Jen z naší skupinky byli v kokpitu také Eliška, Lada a MiG. Ten se dokonce o tento jaderný bombardér praštil do hlavy.:o) Za americkým drobečkem stála další vzácnost, britský tankovací letoun VC-10 C.1K, s jehož piloty si Lada dobře popovídala. Třetím kolosem v řadě byl náš prezidentský speciál Airbus A-319CJ. A za ním se nacházela V.I.P. zóna vyhrazená pro největší vzácnost letošních Dnů NATO, originální britskou druhoválečnou stíhačku Hawker Hurricane I. Přístup k tomuto krasavci z bitvy o Británii nám zajistil Jožka a po nafasování zelených pásků jsme se mohli kochat z bezprostřední blízkosti. Mnoho lidí později tvrdilo, že se ani ve V.I.P. zóně nesmělo na Hurricane šáhnout, avšak my s tím problém neměli. Z množství dalších letounů vynikla dvojice Jožkových miláčků, těžkých amerických stíhacích letounů F-15 Eagle (zde v úderné verzi F-15E). Sympatický pilot ze 494. perutě „Panthers" nás totiž pustil za zábrany a následně nás s výkladem provedl kolem jednoho z letounů. Také krátký rozhovor s českým předváděcím pilotem Albatrosu stál za to! Moc milý chlapík.

Z letových ukázek přišel vrchol hned zkraje programu. Nejprve zazněl nádherný hukot legendárního motoru Rolls Royce Merlin: startuje Hurricane! A vzápětí vzduch prořízl řev nejhlučnějšího stíhacího letounu NATO, britské stíhačky Tornado F.3. Oba dravci, mezi nimiž byl věkový rozdíl 45 let, se poté ukázali nad našimi hlavami v sevřené formaci, kterou uctili 70. výročí bitvy o Británii. Tohle rozechvělo srdce každého milovníka letectví. Další výraznou ukázku odlétal náš JAS-39C Gripen, ovšem tou dobou jsme právě dleli u amerických F-15, takže jsme z vystoupení mnoho neměli. Následné letové ukázky stíhaček jsme si již vychutnali více. Sovětskou konstrukční školu reprezentoval MiG-29AS slovenského letectva. Parádní ukázka! Ihned po MiGu startoval další „rychlík" a v podstatě MiGova americká protiváha, F-16AM nizozemského letectva. A opět, výtečná ukázka. Ostatně, Nizozemci mají asi nejlepší předváděcí tým F-16 v Evropě. Nejpůsobivější prezentace však šla na konto britského úderného letounu Harrier GR.9. Ukázka, při níž se tento jedinečný stroj po bleskových průletech zastavil ve vzduchu, začal couvat a pak tancovat, zcela ochromila život na letišti. Desetitisíce tváří hleděly do nebe a tajily dech. Zbylé dva předváděcí lety jsme si vychutnali až při odchodu. Z bezpečnostních důvodů létaly všechny letouny v zóně jižně od letiště, kterou vedla i přístupová cesta pro návštěvníky. Jak česká bitevní L-159A ALCA, tak maďarský JAS-39C Gripen se tedy proháněly doslova nad našimi hlavami.

Pozemní ukázky jsme viděli jen z části. Palbu dvou samohybných houfnic Dana ráže 152 mm nešlo přeslechnout, ať jste stáli kdekoliv.:o) Zblízka jsme si je vychutnali při ukázce útoku 7. mechanizované brigády z Hranic. A aby kraválu nebylo málo, přidal se k nim i 125 mm kanon tanku T-72M4 CZ. Následná ukázka terénních schopností obrněných vozidel Dingo a Iveco LMV tak byla pro nás esencí ticha.:o) Následovalo ještě pár fotek s polským Humvee a pak už jsme nabrali zpáteční kurs. Bohužel, firma Veolia opět nezklamala. Ach jo, kdybychom jen neměli zkušenosti z Brna, kde je na podobných akcích autobusová doprava asi 4x hustší a zdarma... Cesta vlakem již byla v pohodě. V Brně pak Tygr MiG obdržel tyčinku Mars jako cenu za vyluštění znalostního kvízu na přihlášce, a to byl definitivní konec naší výpravy na Dny NATO. Díky Bohu za krásné počasí a ochranu nás i pilotů.:o)
Pod B-52H.

Pod B-52H.

Vládní stroj.

Vládní stroj.

Hurricane.

Hurricane.

U F-15E.

U F-15E.

Polský Tygr.

Polský Tygr.

Display pilot.

Display pilot.

Iveco LMV.

Iveco LMV.

Za volantem.

Za volantem.

Kulometčice.

Kulometčice.

Brýle kaput.

Brýle kaput.

20.09.2010 23:54:58
Jožka
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "3753"

Mé oblíbené táborové téma je:

biblické (16 | 36%)
fantasy (4 | 9%)
historické (17 | 39%)
sci-fi (3 | 7%)
vojenské (4 | 9%)

Můj nejoblíbenější překlad Bible je

kralický (Kb) (30 | 22%)
ekumenický (ČEP) (33 | 25%)
Bible 21. století (B21) (47 | 35%)
studijní (KMS) (11 | 8%)
jeruzalémský (14 | 10%)
Poslední aktualizace: 2013-06-09
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one